FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt12/08/2007

Sanktion för muntligt avtalsbrott vid uthyrning

Hej. Jag skulle hyra ut min lägenhet och hittade en intressent som lovade att han ville ha lägenheten. Jag tackade därför nej till andra intressenter. Nu har han ändrat sig. Jag undrar då om han har brutit mot ett muntligt avtal. Jag är privatperson och han med. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Kort formulerat så finns det ingenting du kan göra. Det finns ingen sanktion mot ett avtalsbrott av den typen som ni har för handen. Skälet är bland annat att hyreskontrakt måste vara skriftliga, och att ett bindande hyresförhållande i allmänhet inte uppstår förrän ett kontrakt finns. Naturligtvis finns det undantag, men i detta fallet är det tyvärr ingenting att göra. Mvh
Rådgivare