FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/10/2007

Träd som växer in på tomten.

Hej! Utanför vårt staket växer ett tiotal stora träd (tall och gran). Några av dessa börjar bli så stora de förstör vårt staket. En tallstam växer precis mot staketet och två granar har rötter som växer under och gör att våra staketstolpar blir sneda och staketbräderna inte når mellan dessa stolpar (ser illa ut). Marken de står på ägs av en tomtägarförening längre bort i området som vi inte är medlemmar i. Det är bara en liten yta mellan våt tomt och vägen men ändå så mycket träd. Min fråga är om vi har rätt att kräva att tomtägarföreningen tar bort de träd som åsamkar oss problem med staket och stolpar inkl grind? Något måste ju göras och för flera år sedan när vi påpekade problemet sa en representant för föreningen att" vi fick fälla dem själva, men skriva på att vi ersätter ev skador på elledningar o likn". Ledningar och väg går nämligen väldigt nära dessa träd. Jag har svårt att tro att det är upp till oss att fälla träden, men jag vill ha rättsläget helt klart innan vi skriver till tomtägarföreningen. Tack på förhand. Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, Inträngande grönska regleras enligt Jordabalkens 3 kap. Om rättsförhållanden mellan grannar. Trots att liknande konflikter mellan grannar förefaller relativt vanligt förekommande är domstolspraxis inom området sparsam, troligen på grund av att grannar i regel finner andra vägar att lösa problem mellan sig. Jordabalken 3:1 stadgar att "Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen." Om en störning från en grannes fastighet inte skäligen bör tålas har grannen en skyldighet att åtgärda detta. Tingsrätten kan även, efter talan från en granne, rikta ett föreläggande mot den andre grannen att åtgärda problemet. Skadestånd kan i vissa fall även krävas för skada som har orsakats genom störningen. I Jordabalken 3:2 framgår att om rot eller gren tränger in på fastighet så att det medför olägenhet för fastighetens ägare, har denne rätt att själv ta bort roten eller grenen. Om åtgärden kan medföra skada för ägaren till den fastighet inträngningen sker ifrån ska ägaren emellertid först ges möjlighet att själv åtgärda problemet. I praxis har talan om skadestånd för skada genom inträngande växtlighet avslagits med motiveringen att grannen själv borde ha utnyttjat rätten att avlägsna den del av växtligheten som trängt in på tomten. Av detta kan sägas framgå att en granne i viss mån är skyldig att utnyttja sin rätt enligt JB 3:2 för att minimera sin skada. Att inte påtala en störning tidigare, fast tid har funnits innan skadan var ett faktum kan även motivera att ersättning uteblir. Den eventuella skyldigheten som kan finnas för en granne att själv åtgärda problem med inträngande växtlighet på tomten sträcker sig emellertid inte längre än till inträngande rötter och grenar. Någon skyldighet för Er att själva fälla träd utanför Er fastighet finns därmed inte. Jordabalken 3:1 och 3:2 hittas http://www.lagen.nu/1970:994#K3 . Lycka till!
Johanna NilssonRådgivare