FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/09/2007

Köp av fastighet som ännu ej avstyckats

Hej. Är det möjligt att skriva ett juridiskt bindande köpeavtal på en fastighet som inte ännu är avstyckad, alltså inte har en fastighetsbeteckning? Vad måste man tänka på för att vara säker på att uppfylla formkraven?

Lawline svarar

För att köp av fastighet ska vara giltigt krävs att vissa formkrav är uppfyllda. Se http://www.lagen.nu/1970:994 4 kap. Avtalet skall vara skriftligt, innehålla en förklaring om egendomsöverlåtelse till köparen samt uppgift om vilken köpeskilling som skall utgå. Avtalet skall även vara underskrivet av köpare och säljare (1 §) Ett köp som innebär att fastighetsbildning ska ske, avstyckning i detta fall, är giltig om en fastighetsbildning i överensstämmelse med avtalet sker. Fastighetsbildningen ska sökas senast sex månader efter att avtalet upprättades, annars är avtalet inte giltigt (7 §) Med Vänlig Hälsning
Anna Wigren ErikssonRådgivare