FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/09/2007

Rätten till tjänstledighet

Hej! Jag begärde skriftligen tjänsteledigt i februari i år från min grundskollärartjänst som jag haft i 3 år. Skälet var att jag sökt arbete på svenska skolan utomlands. Jag fick aldrig det jobbet men kom in på en kurs på GU och åberopade min tjänstledighetsansökan pga studier två veckor innan jag skulle i tjänst efter min semester. Min chef sade att han inte kunde ge mig tjänstledigt på så kort varsel och att min tidigare tjänstledighetsansökan inte kunde gälla. Jag fick aldrig svar på den gamla ansökan. Min cef är ny sedan 2 månader tillbaka. Jag fick säga upp mig med omedelbar verkan pga att han enkelt kunde hitta annan personal till min tjänst. Det var alltså inte frösent att säga upp sig två veckor innan arbetsstart.. Gjorde han rätt? Hade jag rätt till tjänsteledigt? Mvh

Lawline svarar

Hej Enligt 1 § lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning har du rätt till behövlig ledighet från en anställning i syfte att undergå utbildning eftersom du uppfyller de krav på anställningstid som stadgas i 3 § samma lag. Rätten till ledighet kan endast inskränkas genom lag. Enligt 4 § lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning har dock din arbetsgivare rätt att skjuta upp ledigheten till senare tid är den du har begärt. Eftersom en ansökan om tjänstledighet för utbildning i stor utsträckning skiljer sig från en ansökan om tjänstledighet för arbete hos annan arbetsgivare måste förmodligen som aktuell ansökningsdag räknas den dagen du ändrade orsaken för tjänstledigheten. Om din arbetsgivare är eller brukar vara bunden av kollektivavtal beträffande den kategori som du tillhör får han, enligt 5 § lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning, inte skjuta upp ledigheten mer är sex månader utan att inhämta samtycke från den berörda lokala arbetsorganisationen. Först om två år hade förflutit från det att ansökan gjordes, utan att du fått påbörja din ledighet, skulle du, enligt 6 §, haft rätt att lämna över ärendet om ledighetens förläggning till domstol. Uppmärksammas bör att 8 § lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning ger vissa möjligheter för en arbetstagare att ogiltigförklara en uppsägning som skett enbart av det skälet att arbetstagaren begärt ledighet. Om du önskar att närmare studera aktuell lagtext hittar du en länk till lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning http://www.lagen.nu/1974:981. Vänligen
Alexandra DahlénRådgivare