FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt28/08/2007

Uttrycket "gratis" i marknadsföring

Var exakt i marknadsföringslagen kan man hitta underlag som stödjer att man inte får använda sig av ordet "gratis" vid marknadsföring som kräver någon slags motprestation av kunden? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, av 6 § Marknadsföringslagen - som kan läsas http://www.lagen.nu/1995:450#P6 - framgår att en näringsidkares marknadsföring inte på något sätt får vara vilseledande. Någon heltäckande definition av vad som är vilseledande kan inte ges i lagen utan bestäms av Marknadsdomstolens praxis. Vad gäller marknadsföring som lockar med "gratis" varor kan nämnas t.ex. rättsfallet MD 2000:7 där ett företag vid markandsföring av internetabonnemang bl.a. förbjöds att använda uttrycket "gratis" och beskrivningen "0:-". Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Kommersiell rätt och Övrigt? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000