FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/08/2007

Felaktigt utbetald lön

Hej! Jag är tjänstledig för studier från ett företag sedan tre år tillbaka. När jag nu under sommaren har arbetat på företaget uppstod ett problem med min lön. Plötsligt upptäcktes att jag hade en skuld på ca 3000 SEK som visade sig vara en felaktig utbetalning tiden innan jag tog tjänstledigt. Med anledning av att man tjänar relativt bra och att det är ganska svårt att uttyda lönespecerna pga skifttillägg, ob-tillägg etc, hade jag i god tro tagit emot pengarna. Min fråga är därför: Står jag verkligen i skuld till företaget när det rör sig om så pass lite pengar? Min åsikt är att företaget gjorde fel och tycker att det är konstigt att skulden inte hade korrigerats vid ett tidigare tillfälle t.ex förra sommaren eller förr-förra...

Lawline svarar

Hej, Då en utbetalning skett av misstag till någon, eller en för stor utbetalning skett till någon är huvudregeln att pengarna som inte är menade för mottagaren skall återgå. Detta finns inte reglerat i någon lag utan följer av en allmänt gällande juridisk princip som kallas "condictio indebiti", vilket ungefär betyder "rätt att återfå en felaktig utbetalning". Från denna huvudregel görs dock ibland undantag beroende på omständigheterna kring utbetalningen. Felaktiga löneutbetalningar är en situation där undantag från "condictio indebiti"-principen är relativt vanliga. Relevant omständighet när det gäller att avgöra huruvida utbetalningen skall återbetalas är främst om den som tagit emot betalningen varit i god tro, det vill säga inte lagt märke till eller haft anledning att misstänka att utbetalningen var felaktig, och inrättat sig efter utbetalningen och konsumerat pengarna. Man tar vid bedömningen om god tro hänsyn till beloppets storlek i förhållande till den totala lönen och om man har en fast eller en varierande månadslön. En annan avgörande omständighet är hur lång tid som förflutit sedan utbetalningen skedde innan den upptäcks. Min bedömning är att de samlade omständigheterna talar för att du inte bör vara skyldig att återbetala beloppet. Lycka till! Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare