FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt15/09/2007

Vem äger upphovsrätten?

Vi(2 st privat personer) har gjort en dokumentärfilm om ett företag som är släppt på dvd. Företaget har bekostat vissa löpande kostnader som bensin och slitage på utrustning, samt betalt kostnaden för framställning av dvdkopiorna dvs. mastring, pressning, paketering. Dom äger(muntligt avtal) upplagan (1000ex) för att kunna sälja och få tillbaka sina kostnader. Nu har ett skivbolag inkluderat hela vår film på en kommersiell samlingskiva utan vår vetskap eller medgivande, dom hävdar att dom clearat detta med företaget och att företaget äger rättigheterna. Vi hävdar bestämt att vi äger rättigheterna till verket och hur den säljs vidare. Vem äger rätten, vi eller företaget?

Lawline svarar

Hej, Enligt upphovsrättslagen är det ni som gjort filmen som äger upphovsrätten se 1 § upphovsrättslagen, såvida ni inte överlåtit den. I upphovsrättens 27 § stadgas just att en överlåtelse av ett exemplar INTE är en överlåtelse av upphovsrätten. Således är det fortfarande ni som har upphovsrätt till filmen. Se hela upphovsrättslagen http://lagen.nu/1960:729 . Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare