FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt11/08/2007

Skulder från tid utomlands.

Hej, har kanske en klurig en.... Om jag skulle bo utomlands ett tag och fa banklan dar men sen betammer mej att flytta hem till sverige igen, men utan att betala tillbaka(sag ett par hundra tusen)? Vad hander? Svartlistad kanske i det landet, mer?? Tack:)

Lawline svarar

Hej, det finns inget som hindrar det utländska företaget att försöka driva in pengarna av dig/stämma dig i Sverige. Om du dessutom begår brott i det andra landet, t ex bedrägeri kan det vara så att Sverige har avtal om utlämning av medborgare som är brottsmisstänkta så att de kan ställas inför rätta. Detta beror som sgat på vilket land det gäller eftersom Sverige har olika avtal med olika länder. Med vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare