FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/08/2007

Knarrande golv upptäckt efter köp

Hej ! Vi har köpt en bostadsrätt ganska nyligen och efter vi bott här ett tag har vi upptäckt att alla golv knarrar och knakar jättemycket (det är parkett). Är det något man kan klaga på , och i sånna fall vart vänder man sig då ?

Lawline svarar

Hej! Som köpare av en bostadsrätt har ni en relativt omfattande undersökningsplikt. Det innebär att allting som ni borde upptäckt innan köpet gick igenom kommer att läggas på ert ansvar att åtgärda i efterhand. Har säljaren dock förlett er till att tro att andra förutsättningar fanns kan denne lastas för felet. I detta fall låter det som att ni borde ha upptäckt detta relativt enkelt. Till följd av detta tror jag att ni kommer få svårt att klaga med framgång. Ni ska vända er till säljaren med klagomål om ni nu vill göra det. Se Jordabalken 4:19 www.lagen.nu/1970:994 Med vänlig hälsning,
Rådgivare