FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt14/08/2007

Personligt ansvar för aktiebolags skulder?

Hej! Jag är delägare i ett litet aktiebolag som startade förra året. Vi är ett så kallat innovationsbolag och har således en ganska riskfylld verksamhet. Vi funderar nu på att ta ett lån för att betala bl.a. en patentkostnad och en del utveckling. Vad jag undrar är: Om idén inte skulle slå och vi tvingas sätta företaget i konkurs. Kommer lånet då att föras över på oss och vår privata ekonomi drabbas? Eller rensar banken bara företaget och nöjer sig med det? Alltså, vad händer med lån och annat som finns kvar i företaget vid en konkurs? Är det skillnad med almilån? Mvh Jelena

Lawline svarar

Hej! En av de allra viktigaste fördelarna med att bedriva verksamhet i ett aktiebolag är att du som aktieägare inte är personligt ansvarig för företagets förpliktelser. Borgenärerna kommer således vid en ev. konkurs att nöja sig med att dammsuga företaget. Detta gäller dock inte om du har gått i borgen för lånet, så att banken kan vända sig till dig om företagets tillgångar inte täcker skulden. Jag vet inte vad ett almi-lån är, måste jag erkänna, men jag har svårt att tro att det skulle avvika från de generellt gällande fakta jag beskrivit ovan. Hoppas detta hjälpte! Mvh
Rådgivare