FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/03/2006

Rättigeheter för tjänsteman med företagsledande position

Hej! Vi har haft en omorganisation på arbetet på försäljning och marknad. Alla har fått söka om sina tjänster. Jag själv har varit ansvarig på denna avdelning och också suttit i företagsledningen. Jag klev av från min position efter diskussion med vår nytillträdde VD för att lämna plats åt en ny ansvarig för försäljning och marknad. Jag har sökt tre tjänster varav jag inte har fått någon. De erbjuder mig utköp eller att tillträda en annan tjänst lägre ned i hierakien med ett annat lönepaket. Enligt LAS så har jag rätt till anställning på de tjänster jag sökt även kvalifikationsmässigt. Nu har jag inte bestämt mig, men vad ger ni för råd i sådana här situationer, vad har man för rättigheter och vilka krav kan man ställa i en förhandling om avgångsvederlag etc. behöver jag ett juridiskt ombud? Jag är inte fackligt ansluten eller anslutet via någon akademisk förening!

Lawline svarar

Hej! Lagen om anställningsskydd (LAS) ger en rad tvingande rättigheter i arbetstagarens favör vid uppsägningar och omorganisationer inom företaget. Bl.a. skall du ha rätt till uppsägningstid och omplacering om du blir av med din tjänst. Uppfyller arbetsgivaren inte de skyldigheter som LAS stadgar kan besluten rörande arbetstagaren bli ogiltiga och eller arbetstagaren kan få skadestånd. Problemet för dig är att du möjligen inte omfattas av LAS då du kan anses haft en företagsledande eller därmed jämförlig ställning inom företaget. Enligt 1 § LAS undantas nämligen dessa tjänstemän från lagens skydd. Enligt förarbetena till LAS ges som exempel på företagsledande tjänst befattningar som verkställande direktör eller närmast under verkställande direktör chef för någon gren av företagets verksamhet. Viktigt att poängtera är att det inte är de formella titlarna som avgör utan hur förhållandena gestaltats i praktiken. Den anställningstrygghet som står till buds för en tjänsteman i företagsledande ställning är således inte reglerade av lagen utan av de avtal och överenskommelser förknippade med anställningen som finns mellan arbetsgivare och tjänsteman. Dessa avtal är dock bindande enligt civilrättsliga regler. Avgörande för dig är alltså om du befunnits ha en företagsledande ställning eller ej. Jag råder dig att kontakta en jurist specialiserad på arbetsrätt för vidare vägledning. Rättsfall som berör det aktuella rättsområdet är AD 1977 nr 233, AD 1982 nr 111 och AD 1997 nr 148.
Rådgivare