FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/10/2005

Arbetsgivares rätt att övervaka Internettrafik m.m.

Är det tillåtet att övervaka Internettrafik, e-post m.m. på en arbetsplats utan att informera personalen om detta?

Lawline svarar

En grundläggande princip inom arbetsrätten är att arbetsgivaren har rätt att bestämma hur arbetet ska organiseras och utföras. Denna rätt kan även innefatta olika kontrollåtgärder. Sådana kontroller får dock inte stå i strid med lag, god sed eller annars vara otillbörliga. En arbetsgivares behandling av personuppgifter hos sina anställda faller under personuppgiftslagen (PuL). Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en person i livet. Om en arbetsgivare övervakar de anställdas Internetvanor och e-post och genom exempelvis IP-numret kan koppla information till en viss arbetstagare är det att anse som behandling av personuppgifter i PuL:s mening. Bestämmelserna i PuL innebär bl.a. att arbetsgivaren har en skyldighet att lämna tydlig information till arbetstagaren om den behandling av personuppgifter som kan komma att utföras för olika kontrolländamål. Personuppgifter får behandlas om den anställde lämnat sitt samtycke. Samtycke är en frivillig och tydlig viljeyttring genom vilken den registrerade, efter att ha fått information, godtar behandlingen av personuppgifter om sig själv. Utan samtycke får behandling av personuppgifter endast förekomma om detta är nödvändigt för vissa i lagen angivna syften. En arbetsgivare får alltså inte övervaka Internettrafik eller läsa e-post om denne inte först informerat om detta. För mer information om arbetsgivarens informationsplikt och när behandling av personuppgifter är tillåten utan arbetstagarens samtycke klicka http://www.datainspektionen.se/pdf/rapporter/personuppgifter_anstallda.pdf .
Sofie OlofssonRådgivare