FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt04/03/2006

Får man länka till andra hemsidor?

Får jag som privatperson publicera länkar till andra webbplatser på min hemsida utan medgivande från webbmaster eller annan utgivare av sidan? Hur är det med loggor och varumärken i samband med länken?

Lawline svarar

För det första ska sägas att en registrering av ett domännamn/en hemsida inte ger någon ensamrätt att använda namnet på det sätt som man får ifall man registrerar ett varumärke. Det finns faktiskt inte någon lagstiftning som särskilt reglerar rätten till s.k. domännamn. Dock kan det ju vara så att domännamnet även fungerar som ett varumärke och då är situationen en annan, då kan hemsidan vara skyddad enligt varumärkeslagen genom att kännetecknet har blivit registrerat eller inarbetat. En förutsättning för att ett varumärke ska ha varumärkesskydd är att det är registrerat hos Patent- och registreringsverket eller att det är tillräckligt känt hos de personer till vilka det riktar sig, alltså har blivit inarbetat. Alltså gäller det att först ta reda på ifall hemsidan har något varumärkesskydd. Fast när du som privatperson publicerar länkar till andra sidor så torde det inte vara att se som att du utövar någon näringsverksamhet. Då spelar det egentligen ingen roll huruvida sidan har skydd eller inte eftersom varumärkeslagen inte gäller för utnyttjanden som sker utom näringsverksamhet, se 4 § varumärkeslagen (http://lagen.nu/1960:644 ). Bedrivs din sida utan vinningsändamål etc. så får du länka till vilka sidor som helst. Detsamma gäller för loggor i samband med länken. Jag kan inte se att det är något intrång i varumärkesrätten eftersom jag antar att ditt länkande sker utanför näringsverksamhet. Mvh
Anna BergmanRådgivare