FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt17/07/2007

Vilseledande marknadsföring

Jag har en fråga om vilseledande marknadsföring. Det är så att jag nappat på erbjudandet på adressen. http://www.ebgames.se/img/banner2_xbox.jpg Längst ned står det finstilt spel som inte får bytas in och det är jag på det klara med. Dock har jag ett spel som heter "Football Manager 2006" och på erbjudandet står det "Football Manager 06". Personalen i butiken säger att det är samma spel vilkat jag inte håller med om. Får butiken göra så eller är det vilseledande marknadsföring?

Lawline svarar

Det finns inga detaljer i lagen om vad som anses vara vilseledande marknadsföring. Det är risken för missförstånd som ska bedömas inte reklamens exakthet. En reklam kan vara vilseledande även om den är i sak korrekt och den behöver inte vara vilseledande även om något skulle vara lite fel. I det här fallet torde det inte, för en normalt upplyst konsument, finnas någon som helst risk för missförstånd. Reklamen är därför inte vilseledande. Även om den vore vilseledande har butiken ingen skyldighet att byta in ditt spel. Vilseledande reklam kan förbjudas, leda till en straffavgift och styra vad som ska kunna krävas av en inhandlad produkt för att den ska anses som felfri. En vilseledande reklam tvingar inte näringsidkare att ingå avtal med de vilseledda. Marknadsföringslagen som reglerar marknadsföring hittar du http://lagen.nu/1995:450. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare