FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/01/2006

Kameraövervakning på arbetsplatsen

Vad är det som reglerar kameraövervakning av arbetsplatser? Gäller lagen om allmän kameraövervakning? Jag jobbar på ett kontor och det är således ingen miljö med särskilda risker att utsättas för brott eller olyckor. Får min arbetsgivare övervaka oss med kameror efter eget godtycke eller måste de ha tillstånd från Länsstyrelsen? Hur måste de anställda informeras? Hur får informationen som kamerorna snappar upp lagras och användas? Tacksam för en genomgång av området!

Lawline svarar

Kameraövervakning regleras i lagen om allmän kameraövervakning, se http://lagen.nu/1995:1506 . Då kameraövervakningen sker på en plats dit allmänheten har tillträde krävs normalt tillstånd av länsstyrelsen. På arbetsplatser dit allmänheten inte har tillträde krävs inget tillstånd. De anställda måste dock på lämpligt sätt informeras om att kameraövervakning sker, exempelvis genom tydlig skyltning. Om bilder från kameraövervakningen lagras och en eller flera personer kan identifieras genom dessa är detta att anse som behandling av personuppgifter. Detta innebär att reglerna i personuppgiftslagen (PuL) blir tillämpliga. Enligt PuL får uppgifter som samlats in i ett särskilt syfte inte sedan användas för ett annat syfte, som är oförenligt med det grundläggande ändamålet. För mer information om kameraövervakning och PuL:s reglering föreslår jag att du går in på datainspektionens hemsida, se www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/kameraovervakning/kameraovervakning-pa-arbetsplatser/. Du kan också läsa mer om kameraövervakning och PuL under ”tidigare besvarade frågor” här på Lawlines hemsida.
Sofie OlofssonRådgivare