FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/07/2007

Arbetsgivares kvittningsrätt

Jag extraknäcker som telefonförsäljare av dagstidningar på kvällstid och vår lön är endast provisionsbaserad. Arbetsgivaren gör dock avdrag på lönen för de kunder som inte betalar sin prenumerationsavgift. Företaget anlitar varken inkasso eller kopplar in kronofogden vid obetalda skulder utan dessa avskrivs direkt då det enligt företaget ger alltför negativ publicitet ifall skulder skulle krävas in. Detta medför att vi får avdrag på lönen för ordrar som vi sålt flera månader tidigare, men där kunden inte betalat. I vissa fall så har man fått avdrag för ordrar som man sålt 6 månader tidigare. Är detta verkligen lagligt?

Lawline svarar

Hej, rätten för arbetsgivare att göra avdrag på lönen för fordringar hos den anställde - s.k. kvittning - regleras i Lag (1970:215) om arbetsgivares kvittningsrätt som du hittar http://lagen.nu/1970:215 . Enligt 3 § i denna lag finns det tre tillfällen då arbetsgivaren har rätt till kvittning på Din lön; kvittningsavtal, uppsåtligen vållad skada i tjänsten, eller i enlighet med kollektivavtal. Ett kvittningsavtal innebär att Du och Din arbetsgivare i det här fallet skall ha avtalat att arbetsgivaren skall ha rätt att kvitta ej betalda prenumerationsavgifter mot Din lön. Ett sådant avtal verkar inte ha slutits i Ditt fall - skulle det ha gjort det finns det möjlighet till jämkning enligt 36 § avtalslagen som du hittar http://www.lagen.nu/1915:218#P36 . Ersättning för uppsåtligen vållad skada i tjänsten är inte aktuellt här eftersom Ni säljare inte kan styra över om kunderna betalar eller inte. Det tredje alternativet (kollektivavtal) är inte heller tillämpligt då inget kollektivavtal skulle kunna innehålla en såpass orättvis och betungande regel för arbetstagarna. Slutligen kan sägas att frivillig lönekvittning alltid får ske enligt Lagen om arbetsgivares kvittningsrätt. Mitt råd är därför att meddela Din arbetsgivare att Du inte accepterar den här formen av kvittning på lönen. Om arbetsgivaren vägrar lyssna råder jag Dig att kontakta facket eller en advokat för att gå vidare med fallet - Du har stora möjligheter att vinna om fallet så småningom skulle hamna i domstol. Vänlig hälsning,
Jonas ÖjelidRådgivare