FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/10/2005

Förbud mot konkurrerande verksamhet i anställningsavtal

Hej, i mitt kontrakt står det att jag inte får ägna mig åt konkurrerande verksamhet under sex månader efter att jag avslutat anställningen. Kan det verkligen vara rätt att de får ställa ett sådant krav? Jag är ju utbildad inom ett särskilt område, så det verkar ju absurt om jag inte får ta ett nytt liknande jobb förrän efter sex månader.

Lawline svarar

Denna typ av klausul är vanlig i anställningsavtal för nyckelbefattningshavare. För de flesta andra regleras bara att de inte får bedriva konkurrerande verksamhet under anställningstiden. Syftet med klausulen är att arbetsgivaren vill skydda sig.Han/hon vill ju vara säker på att du inte använder dig av information som du fått tillgång till under din anställningstid hos honom/henne emot honom/henne när du går över till ett konkurrerande företag eller startar eget då sådan information kan vara av betydande värde. Hur man löser situationen är beroende på vilken position du har och hur mycket information du har tillgång till. Nyckelpersoner får ofta lämna sin post samma dag de säger upp sig. I de allra flesta fall vidtas inga speciella åtgärder utan man jobbar uppsägningstiden ut, sedan kan man ta ett nytt jobb. Betalt får man även under hela uppsägningstiden. I avtalslagen finns även en bestämmelse som förbjuder denna typ av klausuler om de är oskäliga dvs allt för långtgående. Exempel på detta är att förbudet sträcker sig över alldeles för lång tid och dylikt För att kunna besvara din fråga mer precist hade jag behövt lite mer detaljer, så du får höra av dig om du inte anser att detta är nog. Hoppas jag hjälpt dig lite på traven.
Fia BergRådgivare