FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/07/2007

Anställningsskydd för arbetstagare med lönebidrag.

En idéell förening har en anställd med lönebidrag. Bidraget utgår för att den anställde har svårt att komma ut på arbetsmarknaden och är en del av dennes rehabilitering. Enligt LAS 1§4 gäller inte LAS denne. Kan det vara sant? I så fall vad gäller om LAS är satt ur spel?

Lawline svarar

Det stämmer som du säger att Lag om anställningsskydd (LAS) inte gäller för arbetstagare som beskrivs i frågan. Detta enligt 1 § 4 p. Eftersom LAS inte är tillämplig på den beskrivna situationen kan arbetstagaren inte åtnjuta något skydd enligt denna lag, och det finns inte heller andra lagar som ger en sådan arbetstagare något generellt skydd. Det finns dock andra lagar som kan ge skydd av olika i vissa specifika situationer.
Fredrik EklundRådgivare