FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 01/07/2007

Anställdas personnummer i personalliggare

Hej, har anställda som inte vill skriva sina 4 sista siffror i personnumret, vad är det som gäller med personalliggare? Mvh Björn Rittervall

Lawline svarar

Om du bedriver näringsverksamhet som avser restaurang, varmed även avses pizzabutik och annat liknande avhämtningsställe, gatukök, kafé, personalmatsal, catering och centralkök eller hårvård blir Lag om särskild skattekontroll i vissa branscher aktuell, se http://www.lagen.nu/2006:575 . Enligt denna lag skall personalliggare föras och innehålla namn och personnummer på personer som är verksamma i näringsverksamheten. Kravet på personnummer är uppställt med förbehållet att sådant enbart behövs om personen har ett personnummer. Har personen ett personnummer skall alltså så vitt jag förstår hela detta ingå i personalliggaren.
Susanne SjölanderRådgivare