FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/06/2007

Provanställning

Hej! Jag har en provanställning från den 16 feb till den 1 dec.2007 kan man ha en sådan lång provanställning??? Är det inte så att man har en provastälning på 6 mån och sedan blir det automatiskt en tillsvidareanställning?? Mvh Christina

Lawline svarar

Enligt 6§ LAS (se http://lagen.nu/1982:80 ) får prövotiden för en provanställning inte överstiga sex månader. Om inte din provanställning upphör inom denna tid övergår den enligt 6§ 2st LAS till en tillsvidareanställning. Din provanställning får dock avbrytas före prövotidens utgång om inte annat har avtalats. Jag råder dig därför att ta kontakt med facket för att få hjälp vid en eventuell framtida konflikt med din arbetsgivare. Med vänlig hälsning,
Gabriel WestinRådgivare