FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt29/06/2007

Dröjsmålsräntans storlek

Hur får man reda på den aktuella räntan vid skadestånd? Vår son har enligt ett strafföreläggande fått rätt till ett skadestånd + ränta enligt 6§ räntelagen. Det är tydlgen så att vi ska jaga in dessa och jag kan inte hitta aktuell ränta.

Lawline svarar

Hej. Att din son erhåller ränta enligt 6§ Räntelagen (lagen hittar du http://lagen.nu/1975:635) innebär att han har rätt till dröjsmålsränta. Denna ränta tas ut om gäldenären (alltså den som ska erlägga betalningen) inte betalar i tid. Eftersom det rör sig om ett strafföreläggande har din son förmodligen rätt till ränta från den dag som strafföreläggandet utfärdades. Räntan som utgår är den gällande referensräntan med tillägg på åtta procentenheter. För nuvarande är referensräntan 3,5% (fastställs av Riksbanken och motsvarar reporäntan). Detta innebär att räntan på strafföreläggandet blir 11,5%. Med vänlig hälsning,
Ola DavidssonRådgivare