FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/06/2007

övergång från vikariat till tillsvidareanställning

hej, jag har blivit informerad att jag efter ett vikariat jag går på (slutar 31 augusti) blir fast anställd enligt LAS. Hade tänkt starta familj nu i sommar. Vad gäller för mig om jag skulle bli gravid nu? Blir jag fortfarande anställd? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Ett vikariat kan övergå till fast anställning på två sätt, antingen pga. arbetsgivarens självständiga beslut eller pga. regleringen i LAS. Eftersom du skriver att du kommer bli fast anställd enligt LAS så antar jag att det är denna regel som din information grundas på. Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren som vikare i sammanlagt mer än tre år så övergår anställningen till en tillsvidareanställning (fast anställning). Detta enl. LAS 5§ 2 st. se http://lagen.nu/1982:80. Även om du den 31:e aug har varit anställd i sammanlagt tre år rekommenderar jag dig att diskutera med din arbetsgivare om vad som händer därefter för att verkligen vara säker på att du kommer få fortsätta arbeta efter ditt vikariat gått ut. Även om du skulle bli gravid nu i sommar så ska detta absolut inte påverka dina möjligheter till att få en fast tjänst när ditt vikariat går ut. Du har exakt samma rättigheter som tidigare även om du blir gravid. Skulle din arbetsgivare agera annorlunda när han får reda på att du väntar barn så föreligger direkt diskriminering mot dig som kvinna enl. JämL 15§. se http://lagen.nu/1982:80. Denna regel stadgar att det är förbjudet att missgynna en arbetstagare i ex vis en anställningsfråga genom att behandla henne/honom sämre än arbetsgivaren skulle ha behandlat en person av motsatt kön. Vilket är exakt vad som skulle föreligga om din arbetsgivare inte skulle ge dig en fast anställning pga. graviditet. En diskriminering behöver ej vara avsiktlig utan det räcker att det föreligger ett orsakssamband mellan missgynnandet och i detta fall att du är kvinna. Påföljderna som kan aktualiseras vid en diskrimineringssituation är skadestånd och ogiltighet enligt JämL 24§, 25§. se http://lagen.nu/1982:80. Avslutningsvis så tycker jag inte att du ska oroa dig för att förlora möjligheten till fast anställning pga. en eventuell graviditet, då det finns tydliga lagregler som förbjuder den typen av missgynnande. Dock kan det alltid vara en fördel att vara informerad om de rättigheter du har om din arbetsgivare skulle behandla dig felaktigt. Hoppas du är nöjd med svaret. Med vänlig hälsning
Rådgivare