FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/06/2007

Saklig grund för uppsägning vid verksamhetsövergång

Hej Det företag som jag är anställd i har flyttat den del av verksamheten där jag har mina arbetsuppgifter till ett annat företag. 17 dagar senare blir jag uppsagd \"på grund av uppkommen arbetsbrist\". Är detta saklig grund för uppsägning?

Lawline svarar

Hej, Lag om anställningsskydd (LAS), se http://www.lagen.nu/1982:80, reglerar rättigheter och skyldigheter för arbetsgivare och arbetstagare. Enligt 6 b § övergår rättigheter och skyldigheter vad gäller anställningsavtal till ny arbetsgivare om del av verksamhet övergår från en arbetsgivare till en annan. Du har alltså kvar din tjänst som om inget hade hänt. Vad som sedan måste ha hänt är att den nya arbetsgivaren, med sina egna anställda, har fått för många anställda och således har brist på arbete. För uppsägning krävs att saklig grund enligt 7 § föreligger. Saklig grund föreligger om rekvisitet arbetsbrist eller personliga skäl uppfylls. I aktuellt fall har arbetsgivaren arbetsbrist och denne har därmed rätt att säga upp personal. Personalen sägs upp i den ordning som följer av turordningslistan på arbetsplatsen, se 22 § LAS. Den tid du arbetat för din tidigare arbetsgivare räknas in i din anställningstid hos det övertagande företaget. Med Vänlig Hälsning,
Rådgivare