FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt08/01/2006

Bolagsmännens ansvar i förvaltningen

Min fru har ett handelsbolag tillsammans med en kompanjon som flyttat utomlands och sedan dess inte engarerar sig i bolaget. Nu är min fru sjukskriven med diagnosen utmattingsdepression, dvs hon har gått in i väggen. Bolaget har idag fyra anställda och nu flyter allt på utan kontroll, räkningar betalas inte, bokföring sköts inte mm. Vilka krav kan vi ställa på kompajnonen? Var kan vi få hjälp?

Lawline svarar

Svaret på din fråga beror i första hand på vad din fru och hennes kompanjon avtalat. Om de avtalat om att de ska sköta förvaltningen tillsammans måste vardera part uppfylla vad denne åtagit sig att göra. Har de inte avtalat något i denna fråga kan man inte tvinga den andre kompanjonen att ensam sköta förvaltningen av bolaget. Bolagsmännen svarar nämligen enligt 2 kap. 20 § lag om handelsbolag och enkla bolag, se http://lagen.nu/1980:1102, solidariskt för bolagets förpliktelser. De enda egentliga krav man kan ställa på en annan bolagsman är att denne inte uppsåtligen eller oaktsamt skadar bolaget när denne utför sina uppgifter, se 2 kap. 14 §. Jag skulle emellertid råda er att ta kontakt med en advokat. På så vis kan ni få er ett mer uttömande svar på vilka möjligheter som står till buds. Det är nämligen svårt för mig att ge er det utan att se bolagsavtalet.
Michael WittingRådgivare