FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/01/2006

Rätt att få komma tillbaka vid säsongsarbete?

Under säsongerna 2004 och 2005 har jag arbetat fr.o.m. maj t.o.m. september som receptionist på en golfklubb. Anställningsformen har varit säsongsanställd med timlön. Eftersom jag arbetat mer än 6 månader under 2 år, har jag då rätt till tjänsten i år också eller kan arbetsgivaren neka mig jobbet? m.v.h.

Lawline svarar

Hej. En arbetsgivare kan alltid neka dig jobbet om han/hon har sakliga skäl. Med detta menas exempelvis arbetsbrist dvs. att han inte behöver dig längre med anledning av nedskärningar, ordervägran m. m. När det gäller säsongsarbetare gäller arbetsavtalet under säsongen, om inte annat är avtalat och arbetsgivaren kan nästa säsong välja att ta in en annan.Det finns nämligen inget angivet i lag angående säsongsarbetares rätt att få komma tillbaka efter att man arbetat ett visst antal säsonger.Det enda som står i lagen är att om man arbetet 6 månader under de senaste 2 åren som i ditt fall, ska du få meddelade en månad innan den nya säsongen börjar om att du inte får jobba där mer se http://lagen.nu/1982:80 15§ 2 st. Du får helt enkelt titta på vad du har för anställningsavtal. Är det fråga om ett visstidsavtal gäller avtalet tills du i princip blir uppsagd och då ska det vara sakliga skäl för uppsägning. Men är det ett säsongsavtal gäller det som tidigare nämnts endats under säsongen. Finns inget skriftligt avtal får du titta på kollektivavtalet som företaget tecknat med facket eller vad som sagts muntligen om din anställning. Muntligt avtal gäller nämligen i samma utsträckning som ett skriftligt. Mvh
Rådgivare