FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/07/2007

Semesterlön

Hej ! Jag började min anställning 15 mars 2006 och har jobbat fram till dags dato och nu är det dags för semester. Jag har fast lön på 20.000 kronor och sedan provision och bonus på detta. Från 1/4 2006-31/3 2007 har min bruttoinkomst varit 316.301 kr. Jag har inget kollektivavtal. Blir min semesterlön enligt följande: 316.301 kr x 12 % = 37.956 kr som utbetalas i slutet av juli? Jag kommer ta fyra veckors semester under juli månad. Är det den lönen jag ska redovisa till min arbetsgivare oavsett mina ordinarie lönenivåer?

Lawline svarar

Hej, Bestämmelser om semesterlön finner du i semesterlagen, se http://lagen.nu/1977:480. Vissa bestämmelser kan avvika genom kollektivavtal, även om arbetstagaren inte är fackligt ansluten, se lagens 2 §. Jag utgår nedan från att det inte finns några tillämpliga avvikelser i ditt fall. Jag kan inte ge någon exakt summa som du kommer att få utbetalt eftersom viss inkomst kan vara icke semesterlönegrundande. Du kan till exempel inte räkna in den semesterersättning du fick utbetalt förra sommaren för 15/3-31/3 2006. Angående annan icke semesterlönegrundad inkomst, se 16 §. Du uppger att du tänker ta 4 veckors semester, jag utgår då ifrån att du inte tar ut alla dina 25 berättigade semesterdagar utan endast 20 betalda dagar. Lönen du kommer att erhålla blir således cirka 30 000 kronor (cirka 315 000*0.12/25*20). Det kan variera mellan olika arbetsplatser när semesterlönen betalas ut. Många arbetstagare erhåller denna innan semestern tar vid men utbetalningen blir säkert i slutet av juli som du misstänker. I 26 § anges att semesterlönen skall betalas ut i samband med ledigheten. Svaret på din fråga är ja, det är semesterlönen som redovisas oavsett ordinarie lön. Vänligen,
Rådgivare