FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/06/2007

Medbestämmandelagen

Jag undrar om ni inte kan kort berätta vad medbestämmande lagen innebär och vad den går ut på?

Lawline svarar

Hej! Medbestämmandelagen, förkortad MBL, reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare. I lagen regleras bl.a. rätten för arbetstagare och arbetsgivare att organisera sig (föreningsrätt) och rätten att förhandla med motparten i vissa frågor. Exempelvis stadgas att arbetsgivaren har en skyldighet att förhandla med arbetstagarorganisationen om viktigare förändringar i verksamheten. Vidare reglerar lagen en rätt till information, som i huvudsak innebär att arbetsgivaren är skyldig att informera den fackliga organisationen om sin verksamhet. I MBL finns även en rad bestämmelser om slutande av kollektivavtal och om dess rättsverkan. Det stadgas också en medbestämmanderätt genom kollektivavtalet, som innebär att arbetstagarna avseende anställningar, ledningen av företaget och verksamheten i övrigt ska ha del av bestämmandemakten. Vidare innehåller MBL regler om fredsplikt, som förhindrar arbetsgivare och arbetstagare som är bundna av kollektivavtal att vidta stridsåtgärder mot motparten. Lagen innehåller dessutom regler om medling i arbetstvister och om skadestånd som påföljd vid brott mot lagen. Sammanfattningsvis kan man säga att MBL ger fackförbundet vissa möjligheter att utreda, hämta information och uttrycka sin mening innan beslut fattas och genomförs. Med vänlig hälsning
Rådgivare