FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/07/2007

Flera arbetsledare

Hej! Jag undrar om det är förenligt med gällande lag att en arbetstagare har flera arbetsledare, så att arbetstagaren vid utförande av vissa arbetsuppgifter har en abetsledare, och i utförandet av andra har en annan arbetsledare vid samma arbetsplats. Låt oss exempelvis säga så, att en butiksanställd när han arbetar på lagret är underställd lagerchefens arbetsledning men så snart han kliver ut i butiken är underställd försäljningschefens. Jag vore också i förekommande fall tacksam för anvisning till lagrum där detta regleras. Vänliga Hälsningar,

Lawline svarar

Den svenska arbetsmarknaden utmärker sig med att endast en liten del av allt som gäller finns reglerat i lag. Det finns därför inget lagrum att hänvisa till som reglerar hur många arbetsledare någon får ha. En djupt förankrad princip för den svenska arbetsmarknaden är att arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. I den rätten måste det ingå att bestämma under vem en arbetstagare jobbar. Något hinder mot att låta det vara olika personer vid olika tider eller olika moment i arbete föreligger inte. Det finns alltså inga hinder mot det exempel du har givit i frågan. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare