FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt29/06/2007

Upphovsrätt

Jag går på en hel del träffar hos Aktiespararna. Det brukar delta olika representanter från olika börsbolag som håller ett anförande om sina företag. Jag undrar om det är tillåtet att göra inspelningar från dessa anföranden och lägga upp på nätet. Inspelningar görs enbart av det officiella anförandet och aldrig några privatsamtal i pausen etc. Inspelningarna läggs upp oredigerade. Det ligger ju helt i företagens intresse att nå ut till så många som möjligt. Träffarna där anförandena hålls är offentliga, gratis och öppna för vem som helst som önskar komma.

Lawline svarar

Hej! Ett anförande av liknande slag kan vara skyddat av upphovsrätten om anförandet präglas av en viss originalitet samt uppnår verkshöjd. Begreppet verkshöjd brukar beskrivas genom tumregeln att ett verk måste vara åtminstone så individualiserat att inte två personer oberoende av varandra kan antas göra samma sak. Om dessa anföranden är så pass individualiserade kan det skyddas av upphovsrätt och därmed får upphovsmannen ensamrätt till verket och då kan du inte lägga upp det för allmänheten på Internet. Med vänlig hälsning
Josefin WerreRådgivare