FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/07/2007

Skäl till uppsägning från provanställning

Jag har blivit uppsagd från en provanställning. Jag hann endast arbeta i 9 arbetsdagar innan jag blev sjukskriven i 3 veckor. När arbetsgivaren får reda på att jag blivit sjukskriven i ytterligare 4 veckor så blir jag uppsagd. Är inte det diskriminering? Kan jag få skadestånd? Det behöver ju inte ens betala min lön under uppsägningstiden (1 månad) då jag får sjukersättning.

Lawline svarar

Lagen om anställningsskydd (se http://lagen.nu/1982:80) anger att en provanställning kan avbrytas även före prövotidens utgång. Om en arbetsgivare vill avbryta en provanställning finns inget krav på sakliga skäl som vid en tillsvidareanställning. Det är alltså inte diskriminering att bli uppsagd på detta vis från en provanställning. Arbetsgivaren kan bli skadeståndsskyldig om arbetstagaren inte meddelas om uppsägningen 14 dagar i förväg. Då ni har avtalat om 1 månads uppsägningstid kommer det inte bli aktuellt i ditt fall. Du har inte heller rätt till lön från din arbetsgivare för samma period som du får sjukersättning.
Hanna AdamsonRådgivare