FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt05/07/2007

Preskription av fordringar

Hej, jag undrar vad som gäller när man har flera skulder hos ett inkassobolag och skulderna är olika gamla. Vissa är 13 år gamla och jag har ej fått några brev eller krav men dom påstår att dom skickat kravbrev under flera års tid. Jag hävdade preskription av skulder som är äldre än 3 år, eller är det 10 år som gäller? Dom påstår nu i sitt senaste brev att även om en skuld är preskriberad så kommer den inte att avslutas utan borgenärerna förbehåller sig rätten att spara fordringar för att kvittas i framtiden. Dom hänvisar till paragraf 10 preskriptionslagen - vad är det egentligen som gäller?

Lawline svarar

Hej, hur lång preskriptionstiden är beror på vilken typ av fordran det handlar om. För konsumentfordringar är det 3 år och för övriga fordringar (och konsumentfordringar som är löpande skuldebrev) är det 10 år. Har Du t.ex. köpt saker genom en firma som du har drivit är preskriptionstiden 10 år. Dina fordringar kan alltså ha 3 eller 10 års preskriptionstid beroende på hur de har uppstått. Preskriptionstiden börjar om när t.ex. ett krav framställs via brev, men det krävs att breven har kommit Dig tillhanda (d.v.s. att du faktiskt har fått dem). Borgenärer har enligt 10 § Preskriptionslagen rätt att spara preskriberade fordringar för kvittning, men bara mot fordringar som fanns innan preskriptionen. Borgenärerna kan alltså inte kvitta sin preskriberade fordran mot en fordran som senare uppstår mot dem själva. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare