FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt23/10/2005

Bilder på internet - vad gäller?

Hej! Vad gäller för snodda bilder på internet, påföljder mm?

Lawline svarar

Så som jag tolkat din fråga vill du veta vad som händer om du laddar ner ett foto från internet. Frågan är svår att svara på eftersom den svenska upphovsrättslagen inte är tillämplig i alla lägen. För att lagen skall vara tillämplig kan generellt sägas att fotots framställare måste vara svensk medborgare eller bo här eller så måste fotot ha getts ut i Sverige. Är framställaren från ett helt annat land blir det mer osäkert vad som gäller. I allmänhet är det bra att vara mycket försiktig vid nedladdning och användning av bilder på internet. Om upphovslagen är tillämplig skyddas ett foto genom denna och ger fotografen ensamrätt till fotot. Du har rätt att ladda ner (på juristspråk framställa) några få exemplar av ett foto, men endast för privat bruk, och endast om fotot har offentliggjorts (dvs blivit tillgängligt där du hittat det med fotografens samtycke). Om du bryter mot detta, dvs gör ett intrång i framställarens rätt, kan du riskera fängelse, att tvingas upphöra med intrånget eller betala böter.
Ann Rask SamuelssonRådgivare