FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt16/01/2006

Krävs utbildning för att bedriva restaurang?

En vän till mig funderar på att tillsammans med en kompis överta en restaurang. Ingen av dem har erfarenhet av branschen. Jag tror att det krävs någon form av utbildning inom området men är osäker. Skulle vara tacksam för ett svar innan de bestämmer sig för att köpa.

Lawline svarar

Hej! När man ska driva en restaurang krävs ingen speciell utbildning. Däremot bör man för sin egen skull besitta vissa kunskaper, om man inte anlitar någon med dessa kunskaper vill säga. Med det menar jag att man måste sköta bokföring d v s redovisa vinster resp. förluster för att skatteverket ska kunna beräkna skatteunderlaget. Dessutom ska restaurangen registreras hos bolagsverket beroende på vilken bolagsform den ska drivas i. Man måste söka vissa tillstånd ex. alkoholtillstånd om sådant önskas. Vidare ställs det vissa allmänna krav på dem som arbetar i köket. Där ska finnas personal som har kunskaper om hur matvaror ska hanteras samt om hur köket ska se ut ur hälsosynpunkt. Dock finns ingen lag på att de som jobbar i köket måste ha utbildning inom detta, men livsmedelsverket utreder för närvarande huruvida man ska införa ett så kallat körkort för livsmedelshantering. Detta kommer i så fall bli aktuellt till nästa år. Men för den som driver en restaurang är det givetvis av vikt att se till så att den man anställer har kunskaper om livsmedelshantering o.dyl. för att man inte ska tvingas lägga ner verksamheten. Det finns nämligen regler för hur restaurangen ska drivas ur hälsosynpunkt ex. livsmedelslagen se http://lagen.nu/1971:511, eller livsmedlesförordningen se http://lagen.nu/1971:807.
Mvh

Rådgivare