FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/06/2007

Semesterlönegrundande föräldraledighet

När det gäller semestergrundande dagar vid föräldrarledighet. Om mamman har utnyttjat dom 120 dagarna vid barnets födelse har pappan då rätt till ytteligare 120 dagar om han tar föräldrarledigt efter mamman ett halvår? Är det 120 dagar per förälder eller per barn? tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, I semesterlagen anges att viss frånvaro kan vara semesterlönegrundande. Ett sådant exempel är just föräldraledighet, se 17 § p 2 http://lagen.nu/1977:480 . För Er del gäller som du uppger att de första 120 dagarna av föräldraledigheten är semestergrundande ledighet. Utnyttjas dessa av mamman har pappan inte samma rätt då han sedan tar föräldraledigt. De semestergrundande dagarna gäller per barn och inte per förälder. Detta går att utläsa ur ovan nämnda lagparagraf. Med Vänliga Hälsningar,
Rådgivare