FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/10/2005

Vittnestvång?

Hej! Jag undrar över vittnestvång. Blev vittne till en misshandel och nu måste jag vittna, men jag riskerar att själv bli straffad om jag gör det....Kan de verkligen tvinga mig att vittna? Kan jag få något skydd?

Lawline svarar

Det stämmer att du själv kan straffas om du inte vittnar. Detta beror på att vi i Sverige har vittnestvång och att det är en allmän medborgerlig skyldighet att vittna. Tanken bakom den skyldigheten är att vittnesmål är oerhört viktiga för att brott ska kunna utredas och gärningsmännen ska kunna straffas. Undantag från vittnestvånget görs för närstående och för den som själv medverkat till gärningen eller liknande. Om du inte omfattas av något av undantagen är du därför skyldig att inställa dig vid huvudförhandlingen (rättegången) annars kan du tvingas betala vite alternativt kan polisen hämta dig till förhandlingen. Vid förhandlingen är du sedan skyldig att avlägga ed, avge ditt vittnesmål och hålla dig till sanningen. Även avsteg från dessa skyldigheter ger olika sanktioner varav brott mot sanningsplikten är det allvarligaste och benämns mened, vilket kan ge ända upp till åtta års fängelse. När det gäller skydd för dig som vittne är detta något du kan ta upp med polis eller åklagare och de kan därefter göra en bedömning av eventuell hotbild mot dig. Känner du oro kan det även vara en god idé att ta kontakt med en lokal brottsofferjour som kan ge råd och stöd, dessa hittar du på www.boj.se. På många domstolar finns även ideellt arbetande sk. vittnesstöd vilka fungerar som stöd och hjälp vid själva rättegången. Om du känner obehag och inte vågar berätta sanningen i den misstänktes närvaro i rättegångssalen finns möjlighet att begära att denne ska sitta i ett annat rum under förhöret med dig. Som vittne har du rätt att få ersättning för din inställelse exempelvis för resor, uppehälle eller förlorad arbetsinkomst.
Rådgivare