FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/06/2007

Skadestånd vid felaktig uppsägning

Finns det möjlighet att erhålla skadestånd om arbetsgivare varslat anställd på felaktigt sätt och utan argument eller förklaring till varför LAS och turordningslista skulle förbises? Facket har nu med framgång drivit ärendet och arbetsgivaren tvingades dra tillbaka uppsägningen. Personen varslades under föräldraledighet och förhandlingarna pågick under fem månader som den föräldraledige svävade i ovisshet.

Lawline svarar

Hej! Du har i en sådan situation möjlighet att kräva skadestånd dels för den ekonomiska skada som du kan ha lidit på grund av brott mot LAS, dels som ersättning för de psykiska obehag som du utsatts för. Detta framgår av LAS 38 § , som du hittar http://www.lagen.nu/1982:80#P38 . För att möjligheten att kräva skadestånd ska kvarstå krävs emellertid att arbetsgivaren underrättas om anspråket senast fyra månader efter den tid då förhandlingarna med facket avslutades (se LAS 41 och 42 §§ http://www.lagen.nu/1982:80#P41 ). Hur stort ett eventuellt skadestånd skulle kunna bli är omöjligt att säga generellt, utan varierar från fall till fall. Med vänlig hälsning
Rådgivare