FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt02/06/2007

VD och styrelseordförande i samma person i AB

Är det tillåtet enligt aktibolagslagen att styrelseordförande och VD kan vara samma person?

Lawline svarar

Hej! I publika bolag är detta förbjudet enligt 8 kap. 49 § ABL se www.lagen.nu/2005:551 . I privata bolag är det alltså möjligt att knyta samtliga förvaltningsfunktioner till en person. Detta kräver dock att minst en suppleant utses i styrelsen. Se 8 kap 3 § ABL. Med vänlig hälsning,
Rådgivare