FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/06/2007

Rätt till ledighet för utbildning

Kan arbetsgivaren neka en tjänstledighet om det är för studier?

Lawline svarar

Hej, Lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning reglerar sådana här frågor. En arbetstagare har rätt till ledighet för utbildning om han vid ledighetens början har varit anställd hos arbetsgivaren de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren. De här tidskraven gäller inte om utbildningen avser facklig verksamhet, se 3 §. Arbetsgivaren har dock under vissa omständigheter rätt att uppskjuta ledighet till senare tid än vad arbetstagaren har begärt. Arbetsgivaren skall då genast underrätta arbetstagaren om detta och ange skälen för det, se 4 §. Undantag från lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning kan finnas i andra lagar och även kollektivavtal kan innebära undantag, se 1 och 2 §§. Mer information hittar du i lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning, se http://www.lagen.nu/1974:981. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare