FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/05/2007

Uppsägning från arbetstagarens sida

Hej, Min fråga till Er. Kan man som företagare kräva att uppsägning ska ske via rekommenderat brev. Alltså inte via fax, telefon eller email? Om det är så, vart i lagen står det. Tack för Er hjälp Hälsningar Susanne Nilsson

Lawline svarar

Hej, reglerna kring anställningsskydd finner du http://lagen.nu/1982:80 Lagen säger att du som arbetsgivare måste ge arbetstagaren uppsägningen i skriftlig form (8 §). Lagen reglerar däremot inte hur en arbetstagare skall meddela sin uppsägning. Det faller sig dock ofta naturligt att båda parter vill vara säkra på när en uppsägning sker på grund av uppsägningstiden etc. Råder oklarhet om det skett en uppsägning från arbetstagarens sida så ligger det på arbetsgivarens sida att reda ut oklarheten. En anmaning till arbetstagaren att säga upp sig skriftligt är helt ok. Arbetstagaren kan dock säga upp sig på annat sätt med bindande verkan. Om denna uppmaning inte följs råder jag arbetsgivaren att i vart fall dokumentera uppsägningen då det är den partens ansvar att visa detta vid oklarhet. Med vänlig hälsning
Anna Wigren ErikssonRådgivare
Public question details image

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000