FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/07/2007

Skadestånd för arbetsmiljöbrott?

Jag råkade ut för en arbetsolycka år 2004. Orsak var en bokhylla som inte var fastsatt i väggen. Jag har nu av AFA blivit invaliditetsbedömd och erhållit ett utbetalt belopp från AFA. Kan jag även rikta en vanlig skadeståndstalan mot min arbetsgivare? eller för brott mot arbetsmiljölagen? Skyddsombud saknades enligt polisrapporten på plats.

Lawline svarar

Hej, eftersom din skada omfattades av AFA-försäkringen kan du förmodligen inte rikta någon skadeståndstalan mot Din arbetsgivare. Detta eftersom försäkringsavtalen i princip alltid innehåller klausuler som förbjuder detta. Brott mot arbetsmiljölagen kan resultera i böter, fängelse eller sanktionsavgift, se 8 kap. 1-5 §§ som Du hittar http://www.lagen.nu/1977:1160#K8 . Någon möjlighet till skadestånd till en enskild person som drabbats finns alltså inte. Vänlig hälsning
Jonas ÖjelidRådgivare