FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/05/2007

Kallelse till möte i bostadsrättsförening

Regler för kallelse och dagordning i bostadsrättsförening. Jag undrar om det finns minimikrav på hur sent kallelse och dagordning får skickas ut inför styrelsemöte i bostadsrättsförening. Är beslut giltiga även om kallelse (kanske t.o.m. utan dagordning och tidigare protokoll som skall godkännas omedelbart vid sittande bord) skickas ut så sent som samma dag eller t.o.m. delas ut vid pågående styrelsemöte? Undrande styrelseledamot.

Lawline svarar

Hej! En kallelse ska naturligtvis gärna komma ut i god tid innan ett möte och bifogat därtill bör finnas dagordning och andra viktiga handlingar. Varken Bostadsrättslagen eller Lagen om ekonomiska föreningar reglerar dock detta, utan det lämnas upp till varje föreningen att tillsammans bestämma om detta vid stämman. I stadgarna finns det därför oftast reglerat hur det praktiska kring styrelsemötena ska gå till. Vanligtvis är reglerna hårdare kring föreningsstämman, som samlar alla medlemmar, än vid styrelsemötena. Strider formerna kring styrelsemötet mot stadgarna kan mötets giltighet ifrågasättas av en ledamot eller medlem i föreningen. Oftast kan det dock räcka med att prata igenom hur de praktiska sakerna sköts för att få ordning på problemet. Vänliga hälsningar
Johanna CarlssonRådgivare