FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt06/06/2007

Vem betalar rättegångskostnaderna i brottsmål?

Frågan gäller rättegångskostnader. X är anklagad för ringa misshandel av barn. X erkänner i sak men förnekar uppsåt. Dessutom visste inte X att just detta handling räknades som aga, d v s är emot lagen. Åklagaren erbjuder möjlighet att undvika rättegång gnm att X erkänner uppsåt och betalar dagsböter. Om X vägrar erkänna uppsåt och det blir rättegång, vem betalar rättegångskostnader?

Lawline svarar

Skyldighet att betala rättegångskostnader baseras i brottsmål på om domen är friande eller fällande. Frias den tilltalade (det vill säga X i detta fall) betalar staten för sina egna kostnader, då åklagaren för talan på statens vägnar . Dessutom kan den tilltalade tillerkännas ersättning av staten för de kostnader som uppstått på hans/hennes sida. Detta framgår av RB 31 Kap 2 § (se http://www.lagen.nu/1942:740 ). Om den tilltalade fälls är huvudregeln att han/hon blir ersättningsskyldig till staten, se RB 31 Kap 1 §. Omfattningen av denna skyldighet är dock begränsad och regleras framför allt i RB 31 Kap 1 § men även bl.a. i RB 31 Kap 12 §. Att åklagaren innan rättegången erbjuder ett s.k. strafföreläggande (se RB 48 Kap) påverkar ej den slutliga fördelningen av rättegångskostnaderna, det är fortfarande utgången i målet som är avgörande. Med vänlig hälsning
Anna LundgrenRådgivare