FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt11/06/2007

Suppleants ansvar

Hejsan! Vilket juridiskt ansvar har en suppelant i ett aktiebolag vid en konkurs?

Lawline svarar

En suppleant har funktionen att ersätta en ordinarie styrelseledamot i ett aktiebolag. Bestämmelser om när suppleanter ska tillsättas finns i 8 kap 3 § aktiebolagslagen (http://www.lagen.nu/2005:551#R170). Bestämmelserna för styrelseledamöter gäller även suppleanter i tillämpliga delar. Utmärkande för bolagsmännen i ett aktiebolag är att de inte bär personligt ansvar för bolagets skulder. Personligt betalningsansvar kan däremot komma i fråga om styrelsen försummar vissa skyldigheter enligt aktiebolagslagen. Om det finns skäl att misstänka att en kritisk kapitalbrist har uppkommit i bolaget eller ett resultatlöst utmätningsförsök har ägt rum är styrelsen skyldig att vidta vissa närmare åtgärder enligt ABL. Bland annat ska styrelsen upprätta en kontrollbalansräkning, sammankalla en första kontrollstämma eller ansöka hos allmän domstol om att bolaget ska träda i likvidation (26 kap 18 §). Underlåter styrelsen detta svarar styrelseledamöterna solidariskt för de förpliktelser som uppkommer för bolaget under den tid som underlåtenheten består. Skadeståndsansvar kan dessutom bli aktuellt om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar bolaget (29 kap 1 §). En suppleant kan alltså bli ansvarig i samma utsträckning som en styrelseledamot då han eller hon utövar sitt uppdrag i strid med de skyldigheter som ställs upp i ABL. För att ansvar ska kunna utkrävas måste suppleanten ha verkat aktivt i bolagets angelägenheter. Med vänlig hälsning
Julia AsplundRådgivare