FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/05/2007

Provarbete utan lön

Hej! Min dotter provarbetade på pingstafton på en restaurang som söker personal. Efter elva timmars hårt slit, fick hon beskeded att hon inte passade. Ägaren vill inte betala henne lön, för han säger att det bara var på prov... Får man verkligen göra så? Vänligen

Lawline svarar

Hej! Det finns tyvärr arbetsgivare som utnyttjar ungdomar till gratis arbete. I sådana här fall är det viktigt att göra upp i förhand vad som gäller, helst skriftligt. Det finns ingen laglig rätt till ersättning för arbete utan lön regleras i kollektivavtal. Har restaurangen skrivit på ett kollektivavtal kan din dotter vända sig till Hotell och Restaurang-facket, då arbetsgivaren bryter mot kollektivavtalet när han vägrar betala ut lön. För att hjälpa din dotter kan det hända att facket kräver att din dotter är medlem, men det går ofta bra att bli det även "i efterhand". Finns det inget kollektivavtal går det tyvärr inte att göra något åt situationen. Vänliga hälsningar
Johanna CarlssonRådgivare