FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt10/05/2007

Indrivning av skuld

En undran om en skuld två privatpersoner emellan.Avtal var skrivet och skulle varit betald 061231,vilket inte blev.Vad kan jag nu göra,koppla in inkasso,kostar det mig något,lägga på ränta?Något annat?

Lawline svarar

Hej, Till att börja med kan du kräva gäldenären, dvs personen som är skyldig dig pengar, på betalning jämte ränta. Enligt räntelagen, se http://www.lagen.nu/1975:635, utgår ränta från förfallodagen med referensräntan med ett tillägg av åtta procentenheter. Inkassoföretag är ett företag som köper din fodran på gäldenären och övertar skulden, alternativt åtar sig att driva in den mot en viss kostnad. Du kan däremot vända dig till Kronofogdemyndigheten för att få hjälp att på egen hand få skulden betald. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare