FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt20/05/2007

Innebörden av 4 § MFL?

vilka betänkanden kan vägas in i "god marknadsföringssed" enligt MFL 4§ och leda till vite etc? Skall god marknadsföringssed tolkas utifrån 1§ och därmed endast ses utifrån huruvida informationen som lämnas är otillbörlig eller finns det möjlighet för ett vidare begrepp och utnyttjande av exempelvis ICCs regler och därmed kunna sanktionera för könsdiskrimerande reklam etc? Frågan gäller helt enkelt under vilka grunder "god marknadsföringssed" kan tillämpas för att utföra sanktioner.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Vad som kan menas med god marknadsföringssed varierar med tiden och det ska inte sammanblandas med tillbörlighetskravet, som är ett ytterligare krav vid sidan av god marknadsföringssed. Den vägledning du kan erhålla idag för att tydliggöra begreppet god marknadsföringssed framgår av t.ex. Konsumentverkets riktlinjer (KOVFS), normer som Marknadsdomstolen har skapat eller internationellt vedertagna normer inom ramen för lagens syfte. Exempel på en sådan väletablerad norm är att reklam inte får spela på konsumenternas rädsla eller fruktan. Vidare är det ej god sed att genom sin marknadsföring bryta mot olika lagregler ex. göra reklam för alkohol eller använda sig av bestickningsliknande reklam. En näringsidkare får inte heller snylta på någon annan näringsidkares goda rykte dvs. renommésnyltning, vilket således inte är att anse som god sed. Marknadsföringslagen ( MFL) bygger till stor del på samspelet mellan konsumenter och näringsidkare, därför får också näringslivets egenåtgärder betydelse för vad som uppfattas som god sed, däribland ICC:s grundregler för reklam. Mycket faller således in under vad som kan strida mot god marknadsföringssed. Däremot kan man inte använda 4 § MFL för att komma åt könsdiskriminerande reklam. Detta beror av lagens syfte vilket är att skydda konsumenterna och konkurrenterna som ett kollektiv, inte att ge skydd till ett visst kön eller en viss grupp. Istället finns olika råd ex. Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam ( ERK) som uttalar sig huruvida en reklam kan anses vara könsdiskriminerande. De kan inte utfärda några sanktioner utan istället kan deras uttalanden vara till nackdel för företagens rykte ( good will). Vem som helst kan skicka en anmälan dit om man finner en reklam kunna vara könsdiskriminernade eller nedlåtande för en viss grupp av människor. Om inte rättsläget klarnat får du gärna återkomma med ytterligare förfrågningar. Vänligen
Rådgivare