FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt10/05/2007

Resning

Om ett tvisteförfarande har inlämnats till tingsrätten och det har tagits ett beslut som inte överklagats, om det i efterhand framkommer ny bevisföring, med andra ord, nya avtal etc. går det då att återöppna fallet eller överklaga? Mikael

Lawline svarar

Hej, Om en dom inte överklagas inom tre veckor säger man att domen vinner laga kraft. Detta innebär att domen står fast och att den inte längre kan överklagas. Det finns dock en möjlighet att begära resning enligt 58:1 Rättegångsbalken (se http://lagen.nu/1942:740) som kan utnyttjas efter att en dom har vunnit laga kraft. En grund för resning är om det har framkommit omständigheter eller bevis, som inte tidigare har förebragts och dess förebringande sannolikt skulle ha lett till en annan utgång. Du måste dock göra sannolikt att du inte kunde ha åberopat dessa bevis vid den första rättegången eller har annan giltig ursäkt för att du inte åberopade dem då. Om domen har meddelats av en tingsrätt ska resningsansökan göras hos hovrätten. Har domen meddelats av hovrätten ska ansökan lämnas in till Högsta domstolen, se 58:4 Rättegångsbalken. Du måste ansöka om resning inom ett år från det att du fick kännedom om de nya bevisen. Om resning beviljas innebär det att den domstol som först dömde i målet ska pröva om målet. Detta innebär alltså att bara för att du har beviljats resning så är det inte säkert att målet kommer att få en annan utgång i slutändan. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare