FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/06/2007

Information om arbetstid

Har företag någon skyldighet gentemot småbarnsföräldrar vad det gäller scheman och tider?

Lawline svarar

Arbetstidslagen gäller, se http://lagen.nu/1982:673 om dygnsvila, högsta sammanlagda arbetstid m.m, förutsatt att inget av de undantag som nämns i lagens 2 § är tillämpligt. Enligt 12 § skall arbetsgivaren lämna arbetstagarna besked om ändringar i den ordinarie arbetstidens och jourtidens förläggning minst två veckor i förväg, sådant besked får dock lämnas kortare tid i förväg om verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det. Observera att arbetstidslagen helt eller delvis kan ha avtalats bort enligt kollektivavtalet. Småbarnsföräldrar har enligt lagen inga särskilda rättigheter i denna fråga.
Miranda BergRådgivare