FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt12/05/2007

Starta enskild firma

kan jag göra något i förväg för att skydda min familjs besparingar på bankkonton och i egendom som hus och bil. Innan jag startar en enskild firma. Vad jag förstår kan jag bli skuldsatt utan att jag själv gjort något fel, tex genom att jag betalt en leverantör för material men min kund står utan pengar.

Lawline svarar

Hej, När man startar en enskild firma innebär detta att du personligen är ansvarig för alla firmans åtaganden och att den egendom du äger kan tas i anspråk för att betala firmans skulder. Det du kan göra är att skriva över egendom på andra familjemedlemmar, det är dock inte säkert att detta hjälper. Om din enskilda firma går i konkurs kan sådana transaktioner i vissa fall återvinnas och kommer då ändå att användas för att betala firmans skulder. Om man absolut inte vill ha något personligt betalningsansvar bör man starta ett aktiebolag. Du kan läsa mer om detta på bolagsverkets hemsida, http://bolagsverket.se/vill_du/starta_foretag/guiden/ . När det gäller att du kan råka ut för en situation där leverantören inte kan leverera trots att du har betalt så är det en sådan risk som finns i affärslivet. Vid en konkurs är det ju tyvärr så att alla inte får betalt. Du får helt enkelt vara uppmärksam på vem du gör affärer med, kanske inte betala i förskott osv. Om det är du som säljer varor och skall få betalt kan du sälja godset med ett så kallat äganderättsförbehåll, denna avtalsklausul innebär att äganderätten inte går över till köparen förrän godset är betalt. Observera att det finns en del krav för att en sådan klausul skall vara giltig (t ex får du inte medge att köparen får överlåta godset vidare, sammanfoga det med annat gods mm innan det är fult betalt). Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare