FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt14/12/2005

Immaterialrättslig strategi för eget företag

Hej! Vad ska man tänka på när man ska utforma en immaterialrättslig strategi när man ska starta ett eget företag, en närbutik? Bland annat med tanke på konkurrens och marknadsföring. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, Du bör beträffande "ditt" varumärke som du tänker bygga upp vara noga med att det inte blir förväxlingsbart med något annat varumärke. Varumärken skyddas antingen genom registrering eller genom inarbetning eller både och. Ju närmre två vaumärken ligger varandra i "branschen" desto mer olika måste de vara varandra för att inte ett av dem skall anses inkräkta på det andra. Kända och väl ansedda varumärken åtnjuter ett starkare skydd. Detta regleras i Varumärkeslagen (SFS 1960:644). Beträffande marknadsföringen gäller att den skall stämma överens med god marknadsföringssed och inte vara otillbörlig. Detta innebär bland annat att det tydligt måste framgå av din reklam att det är fråga om marknadsföring och att det är du som svarar för den, att din reklam inte får vara vilseledande och att det finns vissa saker du måste beakta om du gör jämförelser med andra näringsidkare eller deras produkter. Du kan läsa mer om detta i Marknadsföringslagen (SFS 1995:450). Konkurrensfrågor regleras i Konkurrenslagen (SFS 1993:20). Det kanske mest aktuella för dig att beakta avseende detta är att samarbete mellan företag (exempelvis närbutiker) som har till syfte eller resultat att snedvrida konkurrensen på marknaden (som överenskommelser om prissättning etc.) är förbjudet. Lycka till! Mvh,
Lawline RådgivareRådgivare